بالاترین گاردین کنترل بسیج در دست...   2009-07-09 12:35:49


گاردین:‌ کنترل بسیج در دست مجتبی خامنه ای

پنج‌شنبه, ۱۸ تیر | ۱۰:۰۹ قبل از ظهر

مردمک -

روزنامه گاردین از قول یک مقام ارشد در ایران نوشت: مجتبی خامنه‌ای، فرزند آیت‌الله خامنه‌ای کنترل شبه نظامیان بسیج را در دست گرفته است.

این روزنامه افزود: نقش مجتبی خامنه‌ای موجب هراس بسیاری از روحانیان برجسته، سیاستمداران محافظه‌کار و فرماندهان سپاه پاسداران شده است.

گاردین در گزارش خود تاکید کرده است که منبع این خبر که خواسته نامش فاش نشود، سیاستمداری است که با دستگاه امنیتی ایران ارتباطاتی دارد.

به نوشته این روزنامه، محافظه‌کاران نمی‌خواهند به‌طور علنی با رهبری بجنگند، زیرا ترس دارند که هرگونه مناقشه‌ای به بی‌ثباتی و تضعیف ایران در منطقه منجر شود. آنها در عوض مخالفت خود را در نهادهای دولتی به‌کار می‌برند تا حکومت را برای رهبری و محمود احمدی‌نژاد، دشوار کنند.

این منبع آگاه به گاردین گفت: این شروع بازی است. مجتبی نقش برجسته‌ای در سازماندهی پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات جنجالی 22 خرداد داشت و با هدایت مستقیم بسیجیان مستقر در خیابان‌ها، اعتراضات را سرکوب کرد.

او همچنین به گاردین گفت: مجتبی فرمانده کودتای اخیر است، اما نام او همیشه پنهان مانده است. دولت هیچ‌گاه نامی از او نمی‌برد و مراجع و محافظه‌کاران به‌شدت از او خشمگینند.

این مقام آگاه ادعا کرد که بر اساس گزارش‌ها، مجتبی خامنه‌ای قرار است جانشین پدرش شود و «جانشینی موروثی» او باتوجه به شرایط کنونی ایران، کار بسیار دشواری است به‌خصوص آن که مجلس خبرگان، رهبر را براساس مدارج علمی حوزوی انتخاب می‌کند.

مجتبی خامنه‌ای لباس روحانیت برتن دارد اما هرگز به درجه علمی اجتهاد یا مرجعیت نرسیده است، بنابراین یک دگرگونی در تشکیلات روحانیت لازم است تا او بتواند به مقام رهبری جمهوری اسلامی برسد.

روزنامه گاردین نوشت: در ایران گفته می‌شود که مجتبی کنترل دارایی‌های زیادی را دردست دارد. در برخی از وبسایت‌های ایرانی هم گفته شده که تظاهرات ضد انگلیسی در تهران به این دلیل به‌راه افتاده که بریتانیا در 28 خرداد اعلام کرد یک میلیارد پوند دارایی ایران را مسدود کرده است و ادعا شده که بخشی از این دارایی به مجتبی خامنه‌ای مرتبط است.

به نوشته گاردین، نام مجتبی خامنه‌ای در فهرست تحریم اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیست، اما یک مقام انگلیسی گفته که ممکن است او از طریق شرکت‌های دولتی تحریمی فعالیت کرده باشد.

بر اساس تحلیل این منبع آگاه، مقام رهبر در میان مراجع تقلید از حمایت گسترده‌ای برخوردار نیست و برخی اصولگرایان مخالف دولت که پست‌های حساسی دارند، مانند علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی، مانع برنامه احمدی‌نژاد برای حفظ قدرت خواهند شد.

بر این اساس، چهره‌های قدرتمندی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری نیز از این دست اصولگرایان مخالف حمایت خواهند کرد.

این منبع آگاه در سخنان خود همچنین به وجود شکاف میان فرماندهان سپاه اشاره کرد و گفت افرادی چون محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه و علی فضلی، فرمانده سپاه تهران با انحصار قدرت مجتبی خامنه‌ای مخالفند و بیانیه‌های تندی که از طرف سپاه منتشر می‌شود، کار نهادهای روابط عمومی و اداره سیاسی این نهاد نظامی است.

شاهدان عینی و برخی منابع می‌گویند نیروهای شبه نظامی مسئول کشته شدن مردم معترض در خیابان‌های تهران هستند.

از شمار کشته‌شدگان درگیری‌های اخیر آمار دقیقی در دست نیست، اما یک پزشک در تهران به روزنامه گاردین گفته است که آمار کشته شدگان در هفته گذشته، تنها در بیمارستانی که او در آن کار می‌کند، 38 نفر بوده است.

منبع آگاهی که گارین با او مصاحبه کرده، بر این باور است که «کشتار پنهان» تا مدتی ادامه خواهد داشت و پیامد آن نامشخص است.

او معتقد است که آیت‌الله خامنه‌ای‌، پسرش مجتبی و محمود احمدی‌نژاد هنوز پیروز نشده‌اند و به ظاهر کنترل اوضاع را در دست دارند، اما مردم «ساده لوح» نیستند.



نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات